Realizacje

Kolporter jest największym dystrybutorem prasy w naszym kraju. Oferuje kompleksową obsługę punktów handlowych i sieci sprzedaży oraz świadczy usługi logistyczne i reklamowe. Spółka zbudowała największą w Polsce, zlokalizowaną w sklepach detalicznych, sieć terminali do sprzedaży doładowań prepaid. Terminale realizują również płatności i usługi elektroniczne. Kolporter jest właścicielem ponad 1000 saloników prasowych, w tym ponad 200 salonów Top-Press. 

Firma jest podzielona na 3 departamenty, jednym z nich jest Departament Dystrybucji Prasy, który zajmuje się dystrybucją prasy i książek na terenie całego kraju. Z sieci 20 oddziałów terenowych prasa jest dostarczana codziennie do ok. 36 000 odbiorców (w tym ok. 8 000 prenumeratorów).

Z Departamentem Dystrybucji Prasy Kolportera współpracuje ponad 1 000 wydawnictw prasowych i książkowych. Dostarcza on prasę i książki zarówno do sieci handlowych, jak i indywidualnych odbiorców. Obsługuje sieć Saloników Prasowych, Stoisk Patronackich, a także punkty sprzedaży prasy, które usytuowane są m.in. w sieciach handlowych HDS - InMedio, Tabak, Tesco, Real, Carrefour, E'Leclerc, Auchan, Billa (PoznaLec), Netto, Chata Polska, Intermarche, Stokrotka, Kaufland, SPAR, Marcpol, Elea, Groszek, Lewiatan, Żabka, Delikatesy Centrum - Eurocash, Milea, PSD - Emperia; na stacjach benzynowych koncernów Lukoil, Lotos, Shell, BP, PKN Orlen, Statoil, a także na dworcach, przy ruchliwych arteriach miejskich, w centrach miast oraz na stacjach warszawskiego metra.

Departament Dystrybucji Prasy oferuje również kompleksowe usługi logistyczne - od magazynowania, transportu poprzez kompletację, cross docking i co-packing. Spółka zajmuje się także doradztwem logistycznym. Najwyższą jakość tych usług potwierdza certyfikat ISO 9001:2008.

Firma w liczbach

  • posiada 52% udziału w polskim rynku kolportażu prasy,
  • w swojej ofercie ma około 5 000 tytułów prasowych polskich i zagranicznych, 
  • w barwach firmy jeździ 850 samochodów dostawczych i ciężarowych,
  • posiada 40 000 m kw. powierzchni magazynowej (w tym 24 000 m kw. w Centrum Logistycznym Mościskach),
  • miesięcznie przewożonych jest ponad 27 000 europalet gazet i czasopism,
  • rocznie firma kolportuje 950 000 000 egzemplarzy pism.

Tak rozbudowana struktura i konieczność sprawnej realizacji procesów dystrybucyjnych nie mogłoby się obyć bez kompleksowego rozwiązania informatycznego. Zlecenie, którego podjął się INFOVER zakładało następujące cele:

  • wyrost sprzedaży
  • optymalizacja zwrotów
  • minimalizacja braków logistycznych
  • ograniczenie kosztów pracy
  • poprawa jakości obsługi klientów
  • zwiększenie bezpieczeństwa informatycznego,

Efektem prac było powstanie systemu KOLDystrybucja. Został on zaprojektowany, stworzony i jest utrzymywany przez INFOVER. Zastąpił cztery duże i kilka mniejszych programów, których integracja stwarzała problemy. KOLDystrybucja obsługuje jednocześnie blisko 28 tysięcy punktów sprzedaży detalicznej, wszystkie ogólnopolskie sieci handlowe, koncerny paliwowe i kilkanaście tysięcy prenumeratorów. Zarządza ponad 5 tysiącami tytułów prasy polskiej i zagranicznej, książkami i wydawnictwami pozaprasowymi. System codziennie, na podstawie danych historycznych i najświeższych informacji o sprzedaży w oparciu o wypracowane algorytmy, planuje dostawę dla każdego tytułu i odbiorcy odrębnie. Wymaga to przetwarzania bardzo dużej ilości informacji w bardzo krótkim czasie. Na podstawie informacji o dostawach i zwrotach zgodnie ze zdefiniowanymi zasadami automatycznie wystawia faktury VAT dla PSD (punkt sprzedaży detalicznej) oraz prenumeratorów. Ważnym obszarem wsparcia jest logistyka. Aplikacja umożliwia rozliczenie ilościowo – wartościowe kilkudziesięciu magazynów, 600 pracowników odpowiedzialnych za dostawę i zwroty z PSD oraz integrując się z systemem FK zarządza blokadami dostaw. Umożliwia łatwe zarządzanie umowami z PSD oraz  prenumeratorami. Generuje protokoły rozliczeniowe dla wydawców.

KOLDystrybucja integruje się z Portalem Dla Wydawców – internetową aplikacją udostępniającą informacje nt. sprzedaży i zwrotów, systemem KOLPromocja – zarządzającym nośnikami reklamowymi i rozliczającym miejsca ekspozycji, aplikacją mobilną wspierającą pracę przedstawicieli handlowych oraz FK, CRM, ST, KiP.

System jest na bieżąco rozwijany w ścisłej współpracy z firmą Kolporter w związku zachodzącymi zmianami na rynku.

ZAKRES REALIZACJI:

Infover był wykonawcą wszystkich prac:

  • analiza biznesowa,
  • analiza systemowa,
  • projektowanie,
  • implementacja,
  • testy,
  • szkolenia,
  • dostawa i instalacja sprzętu,
  • wdrożenie,
  • HelpDesk,

System podlega ciągłemu rozwojowi i dostosowaniu do aktualnych potrzeb biznesowych

ARCHITEKTURA:

Trójwarstwowa:

  • warstwa danych: dwa serwery Microsoft SQL Server 2000 Enterprise zainstalowane na Windows 2003 Server Enterprise,
  • warstwa kilkunastu serwerów aplikacji w postaci COM+  zainstalowanych na Windows 2003 Server,
  • warstwa aplikacji zainstalowana na kilkuset stacjach roboczych Windows (XP, 2000, 98SE).

Dla zapewnienia ciągłości dostępu: centrum zapasowe bazy danych oraz serwerów aplikacji położone w odrębnej lokalizacji.

LICZBY:

  • 2,7 mld – łączna ilość rekordów w bazach danych
  • 1,1 TB – łączna wielkość baz danych
  • 2 mln wystawianych faktur rocznie
  • 40 tys. dokumentów dostawy dziennie
  • 400 użytkowników
  • 21 oddziałów